onsdag den 17. april 2024

Ejby Havn til Nordhammer

Turen: Ejby Havn til Nordhammer eller bare Hammer Bakke.
Dato: 17. april.
Deltagere: Vibeke og Jørgen, Lene og Finn, Kim, Flemming og jeg.
Turens længde: 18 kiolometer.
Vejret: Overvejende sol, et par regndryp og vind fra nord på ca. 3 m/s.
Temperaturerne: Luften var 10 grader og vandet 11 grader.

Vågnede op til sol og svag vind, noget der har ligget på ønskelisten adskillige gangei dette forår, så det var dejligt at skulle på vandet i sol og svag vind, men også med lidt kold vind fra nord. Vi satte ud fra Ejby Havn og roede mod Hammer Bakke, men en tur ind i Vellerup Vig skulle vi da også. Da vi nærmede os Hammer Bakke var det lige som om, at nogen i gruppen frygtede frokostpause i vindsiden, så vi kiggede efter et alternativ sted til frokosten, men vi blev dog enige om, at havnen ved Hammer Bakke ville være den bedste løsning, mest fordi vi ikke var så mange, som havde taget stolen med på tur i dag. Det blev en god lang frokostpause, og så havde Lene medbragt en sund og lækker kage til kaffen.Tilbage i kajakkerne glædede vi os til at der var lidt rygvind til turen tilbage, men vinden var svag og solen skinnede flot hele turen tilbage til Ejby. Tilbage i Ejby sluttede vi turen med kaffe og mere kage fra Lene, dog ikke så sund som den første kage. Noge glædeligt i dag var, at vi havde to nye medlemmer med på tur. De faldt godt ind i gruppen og var gode rovenner, som vi glæder os til at have med på tur. Vi havde en skøn tur i et fantastisk rovejr.

lørdag den 6. april 2024

Møllekrogen til Lyndby

Turen: Møllekrogen til Lyndby Havn og retur.
Dato: 6. april.
Deltagere: Margit, Malu, Hanne, Mette og jeg.
Turens længde: 18 kilometer.
Vejret: Sol og svag vind fra syd til Sydvest på 3 - 4 m/s.
Temperaturerne: Luften var 12 grader og vandet 9 grader.

Atter en dag, hvor Møllekrogen var optimal til en lørdagstur, fordi vinden var svag og kom fra sydvest på 3 - 4 m/s, og så havde vi sol under hele turen. Vi satte ud fra stranden ved Møllekrkogen og roede i roligt tempo og let modvind mod Lyndby. Det første vi oplevede var en havørn eller en Musvåge inde over sivene, men ellers var der masser af svaner og gæs langs turen. Vi ville lægge ind ved Lejre Havkajak, men der var gæster på pladsen, og så var de ved at udskifte bord og bænksættet, og så var det ligesom ingen grund til at være der, så vi roede over til vikingeskibene, hvor vi hurtigt fik organisret os i solen og holdt en god lang frokostpause, hvor Hanne diskede op med romkugler, sammen med en japansk specialitet, som vi nød til kaffen. Efter frokostpausen roede vi ned til Lyndby Havn inden vi returnerede til Møllekrogen. Vi fik en dejlig tur i et fantastisk sommervejr.

søndag den 31. marts 2024

Møllekrogen til Østby

Turen: Møllekrogen til Østby og retur.
Dato: 31. marts.
Deltagere: Runa, Margit, Birgitte, Klaus og jeg.
Turens længde: 19 kilometer.
Vejret: Generelt overskyet og vind fra nord til nordnordvest på 2 - 4 m/s.
Temperaturen: Luften 11 grader og vandet 8 grader.

Vi lagde ud fra slæbestedet ved Møllekrogens bådlaug, da flydebroen ikke var lagt ud endnu. Der var næsten vindstille og gråvejr og lidt diset, vi kom fint af sted og roede mod Østby. Efter at have passeret Klinten fik vi lidt medvind og satte kursen mod næste pynt og der efter fulgte vi kysten i passende afstand helt frem til Selsø Hage, hvor efter vi fik svag modvind frem til Østby, hvor vi lagde ind for frokost. Efter en god lang frokostpause roede vi tilbage til Mølælekrogen mens vinden tog til ned til Selsø Hage, hvor efter vinden fald lidt igen. Vi lage ind ved "Den Gule Gård" in stedet for slæbestedet, som ville være noget af en udfordring da der var lidt højvande, så det var mere sikkert at slutte turen ved det mere sikre slutsted. Vi havde en fin tur, selv om vejret ikke var helt optimalt, men farverne langs kysten er så småt begyndt med de hvide buske, som er ved at springe ud, så der var begyndt at komme lidt forår langs kysten.
Frokost ved Østby Havn.
Vi holdt en god hastighed med kun 5 minutter forskel mellem turene til Østby og til Møllekrogen.

torsdag den 28. marts 2024

Hammer Baakke til Bramsnæs

Turen: Hammer Bakke til Bramsnæs og retur.
Dato: 27. marts.
Deltagere: Kim, Jens og jeg.
Turens længde: 19,5 kilometer., gennemsnitsfart 6 km/t.
Vejret: Masser af sol og vind på 6 - 7 m/s fra sydøst.
Temperaturerne: Luften var 12 grader og vandet blot 7 grader.
Bramsnæs syd er vel nok det bedste pausested ved den sydlige ende af Isefjorden.
Så gør vi klar til at ro tilbage til Hammer Bakke efter en god lang frokostpause.

Så blev det atter til en tur fra Hammer Bakke til Bramsnæs, endda til vestsiden af Bramsnæs, der hvor vi har den flotte udsigt over inderbredningen. En god tur, når vinden kommer fra østlige retninger. Da vi var klar til at ro, kom Marianne og Rune og skulle på samme tur som os, men ville dog ikke følges med os, vi roede nok for langsomt. Vi satte ud fra Hammer Bakke og roede mod Ejby i ret hår modvind indtil vi kunne komme i læ af Vellerup Sommerby, og ved Vellerup Vig var det nærmest sidevind, så vi besluttede at ro lige over mod Kyndeløse Nordmar, hvor vi atte kunne komme i læ, så kunne vi tage Vellerup Vig på turen tilbage til Hammer Bakke. Når vi holdt os kystnært var der fin læ for vinden. Ved Bramsnæs Sejlklub krydsede vi over til Bramsnæs, hvor vi atte kunne ro i læ langs den flotte Bramsnæs. Vi lagde ind ved den sydlige ende af Bramsnæs, hvor vi nød frokosten i solskin og læ for vinden. Marianne og Rune fortsatte til Munkholmbroen og vi ventede til de atter passerede os under deres tur tilbage. Vi havde dejlig medvind under hele turn tilbage, så det var bare om at nyde det flotte vejr og det skønne område. Det blev en dejlig onsdagstur selv om der var lidt meget  vind.

torsdag den 21. marts 2024

Rundtur på Holbæk Fjord

Turen: Holbæk Kajjak Klub til bunden af Holbæk Fjord,
Dato: 21. marts, 2024.
Turens længde: 14 kilometer.
Vejret: Tørt og overvejende sol under turen ved vind fra nordlige retninger.
Temperaturerne: Luften var 9 grader og vandet 6 grader.

Onsdagsturen blev ikke til noget - ingen havde tid til en tur på vandet denne skønne onsdag, så jeg kørte til kajakklubben torsdag morgen i håbet om, at der var nogen, som ville med ud og ro. Torsdagsvejret var med svag vind fra nord, og så skinnede solen, så det var en skøn forårsdag i marts, men tilslutningen var ikke voldsom, kun Søren kom og ville med ud og ro, men så kom vi da på vandet. Et par minutter over ni satte vi ud med kurs mod Slusen eller rettere stemmeværket ved Tuse Å. Vi havde næsten medvind til bunden af fjorden. Vi holdt lidt pause i kajakkerne ved stemmeværket inden vi roede ud af renden med kurs mod Hørby Færgekro. Da vi nåede Hørby Havn kom der lidt skyer ind over os, men vinden var stadig svag, så vi roede mod Rønnen, som også lå smukt i fjorden. Rønnen må betragtes som en stor mågekoloni her om foråret. Efter Rønnen satte vi kursen mod havnen, og da vi nærmede os havnen besluttede vi at vi lige skulle have en ravnerundtur inden vi lagde inde ved kajakklubben. Det var for det første dejligt at komme på vandet igen, og for det andet så var vejret perfekt til en tur på Holbæk Fjord.. Det blev en skøn tur på Holbæk Fjord.

En flot torsdag formiddag til en kajaktur op Holbæk Fjord.
Hvem ligger dér bag disen - det gør såmænd Rønnen.

onsdag den 13. marts 2024

Hammer Bakke til Bramsnæs

Turen: Hammer Bakke til Bramsnæs og retur.
Dato: 13. februar.
Deltagere: Finn og jeg.
Turens længde: 19 kilometer.
Vejret: Dagen startede skyet, fra middag sol fra en diset himmel, vind fra syd 3 - 5 m/s.
Temepraturerne: Luften 8 grader og vandet 5 grader.

Efter 3 måneders pause aftalte Finn og jeg, at nu skal det være, så vi planlagde en tur på Lejre Vig fra fra Gershøj, men vinden drejede lidt, så vi ville få vind fra syd, og så er Gershøj ikke så godt et sted at starte en tur efter så lang en pause, derfor ændrede vi planen til en tur fra Hammer Bakke til Bramsnæs, hvor det var lidt bedre med søndenvind, og så passede turen bedre til en dag med lavvande. Vejret var lidt diset da vi lagde ud og under hele turen til Bramsnæs, men da vi passerede Ejby Havn brød solen igennem, og så havde vi sol til frokosten og under resten af turen. Det blev en flot debut på 2024 med Kajakhornsherred, så nu er vi igang.

fredag den 8. marts 2024

Atter en træningstur

Turen: Holbæk Kajak Klub til Søminen og retur.
Dato: 8. marts.
Ddeltagere: Hanne, Inger, Kim og jeg.
Turens længde: 14 kilometer.
Vejret: Sol fra en skyfri himmel og lidt vind fra sydøst på 3 m/s.
Temperaturerne: Luften var 8 grader og vandet 5 grader.

Hanne slog en tur op, da fredagsvejret ville blive det perfekte rovejr. Det er ikke mange vinterfrigivne medlemmer der slår ture op, måske fordi der ikke har været ret mange rodage endnu i 2024, derfor er det dejligt, når der bliver slået en tur op. Som vejrudsigten havde lovet var fredagsvejret helt fantastisk rovejr. Vi satte ud klokken 14, og roede turen til Søminen. Det var lavvandet, så de mange sten og muslingebanker lå højtat, derfor måtte vi ro et godt stykke fra land for ikke ramme de mange sten. Vi måtte helt ud til sejlrenden på turen tilbage, for at komme rundt om Kirsebærholmen. Tredje træningstur gik rigtig godt, så nu er både kajak og jeg klar til kajakturene i 2024.

søndag den 25. februar 2024

Tur fra Holbæk Kajak Klub til Søminen

Turen: Holbæk Kajak Klub til Søminen og retur.
Dato: 24. februar.
Deltagere: Birgit, Margit, Lars, Klaus og jeg.
Turens længde: 13 kilometer.
Vejret: Sol fra en næsten skyfri himmel med lidt vind fra syd på 2 - 4 m/s.
Temperaturerne: Luften 8 grader og vandet 5 grader.

Der er et godt stykke til, at kroppen er helt klar til de lidt længere kajakture, så jeg er startet på træningen efter tre måneders bekvemmeligheds pause, og denne lørdag gik turen til Søminen. Jeg var på vandet i torsdags, hvor kroppen var godt øm efter blot 10 kilometer, så jeg var spændt på, hvordan den gamle krop reagerede i dag. Vi lagde ud lige da solen brød igennem og så skinnede den flot under hele turen og da vinden var meget svag så var det bare en skøn rodag. Vi rundede en af stenbunkerne ved Søminen, hvor vi også holdt en kort pause på vandet. Lars og Klaus fortsatte mod Ejby og jeg fulgtes med pigerne tilbage. Inderbredningen lå næsten spejlblang, så der var ingen hjælp fra lidt rygvind, og da pigerne er i noget bedre form end jeg, så var det bare om at hænge i til vi atter nåede flydebroen. I dag var det kun ryggen der syntes, at 13 kilometer var nook, så et par kortere ture til og kroppen er helt roklar. Det blev en meget flot tur i et fantastisk vejr.
Nærmest sommerdag, men vandtemperaturen siger noget helt andet.

torsdag den 22. februar 2024

Første tur i 2024

Turen: Holbæk Kajak Klub til Slusen ved Tuse Å
Dato: 22. februar.
Deltagere: Hanne, Lars, Søren og jeg
Turens længde: 11 kilometer
Vejret: Overskyet med reduceret sigtbarhed, vind fra sydvest 4 - 5 m/s.
Temperaturerne: Luften var 8 grader og vandet 4 grader
Den første tur i 2024 har ladet vente på sig på grund af vejret, jeg synes det har blæst for meget, været for koldt, og så har min bekvemmelighed nok været lidt for stor. Jeg var da heller ikke helt klar, da Hanne mailede om ikke jeg ville med ud på en torsdagstur. Det var fristende, selv om vejret ikke var optimalt, og så havde jeg en del ting, jeg lige også skulle gøre denne torsdag. Jeg mødte op og var klar til en lille tur efter 3 måneders bekvemmeligheds pause. Vi var på vandet klokken 10.00 og så roede vi mod Tuse Å. Efter få hundrede meter på vandet kunne var mine skuldre og overarme ømme, og lidt efter medddelte ryggen, at den også var ved at vågne efter vinterdvalen, men det varede kort og så var kroppen igang igen. Vi kom fint hen til indsejlingen til Tuse Å, hvor vi blev mødt af strømmen fra al regnvandet fra åen, som løb ud i fjorden. Ved stemmeværket var strømmen endnu stærkere fra overfloden af vand fra engene omkring Tuse Å. Det betød også en kraftig idvand som var sjovt at iagttage. På turen tilbage roede vi lige ind i Trafikhavnen for at se næærmere på S/W Linden. Under de sidste kilometer af turen meldte kroppen, at det måtte være nok for i dag. Efter en skøn første tur i år, sluttede vi afmed en kop kaffe inden jeg måtte hjem og lave noget af det der blev udsat på grund af årets første kajaktur.
Roligt vand ved indsejlingen til Tuse Å og Stemmeværket.

lørdag den 18. november 2023

Første tur i isen

Efter 6 uger med lidt sygdom, havde jeg meget lyst til at komme på vandet i dag, og da vejret var med sol og ingen vind, så var det oplagt at få gang i kroppen igen. Det flotte vejr betød også, at der var masser af nyis på fjorden. Vi fik en lille forsmag på, at vi skulle ud og bryde is, da vi roede ud i havnen, men det var intet i forhold til, at der var is fra kysten og ud til sejlrenden, så lyden af isbrydning var ret voldsom, og jeg sad hele tiden og tænkte på, hvor når der kom vand ind. Ude ved sejlrenden var der isfrit, så turen til Hønsehalsbugten gik fint uden ret meget is. Da vi var på vej tilbage mødte vi Klaus, som kunne berette, at isen ikke var væk, så vi skulle igennem ret meget is for at komme tilbage til kajakklubben. Det var bare skønt at være på vandet igen, men turen kunne godt mærkes i armene efter en dejlig tur i et fantastisk vejr.
Birgitte igang med at bryde isen.

Turen: Kajakklubben til Hønsehalsbugten og retur
Dato: 18. november.
Deltagere: Birgitte og jeg.
Turens længde: 10 kilometer.
Vejret: Sol fra en næsten skyfri himmel og ganske svag vind fra sydøst.
Temperaturer: Luft og vand 1 - 3 grader.